Langt størstedelen af al SEO-rådgivning fokuserer på handlinger foretaget inden for dit website for at forbedre dettes søgemaskinetrafik. Det kan for eksempel dreje sig om udfærdigelse af indhold, optimering af nøgleord, billedoptimering og så videre.

Men selvom du udfører alt dette til punkt og prikke, vil dit websites synlighed i søgemaskinerne forblive begrænset, medmindre du investerer i off-page faktorer, der hjælper dig med at promovere dit indhold og udvide din publikumsbase. I denne artikel kan du blive klogere på nogle af disse faktorer og hvordan du implementerer dem for at drive kvalificeret trafik til dit website.

Hvad er Off-Page SEO?

SEO-teknikker er overordnet opdelt i tre kategorier: On-page, off-page og teknisk SEO. Den primære forskel mellem on-page og off-page SEO er, at førstnævnte fokuserer på at forbedre kvaliteten og relevansen af dit websites indhold, hvor sidstnævnte anvender teknikker, der forbedrer dit websites popularitet og troværdighed.

Teknisk SEO er ganske anderledes, idet dette begreb dækker over aktiviteter, der direkte påvirker, hvordan søgemaskiner indekserer og crawler dit website. Således inkluderer det teknikker som optimering af websites hastighed, strukturerede data, websites sikkerhed og så videre – metoder, som ikke er i fokus her.

Målet med off-page SEO er at få flere brugere til at opdage dit website og betragte det som en pålidelig og hjælpsom informationskilde. Dette er vigtigt, fordi det hjælper dig med at rangere højere i søgeresultater, drive mere organisk trafik til dit website, og øge din brandbevidsthed og troværdighed.

Link Building

Når folk taler om off-page SEO, taler de ofte alene om link building, selvom der er andre teknikker. Dette understreger, hvor vigtigt det er at få andre websites til at linke til dine sider.

Kvalificerede backlinks er som et kvalitetsstempel eller en tillidserklæring, der viser, at dit website er troværdigt. Når du erhverver indgående links fra mere autoritative websites, smitter deres synlighed og indflydelse af på dit website.

Nogle link building-strategier inkluderer email-udsendelser, gæsteblogging, broken link building og lignende. Det at udgive link-værdigt indhold er dog den mest effektive måde hvorpå du kan erhverve dig relevante links.

PR-strategi

imageSelvom du udgiver link-værdigt indhold, skal du stadig promovere det. Det er her PR kommer ind som en effektiv strategi i off-page SEO.

For eksempel er offentliggørelse af en pressemeddelelse, der annoncerer en større nyhedsopdatering fra dit firma, en sikker måde at generere backlinks på. Effektiv PR kræver, at du etablerer meningsfulde relationer med journalister og bloggere, så de kan få interesse for dit firma og produkt.

Sociale medier

I dag er en konto på et af de sociale medier sandsynligvis vigtigere end et website for virksomheder, i det mindste for små virksomheder. Der er ingen andre steder, hvor du kan få det interaktionsniveau, som sociale medier giver dig, når du har et engageret publikum. Google opfordrer endda til dette som en SEO-strategi.

Ved at vedligeholde en aktiv tilstedeværelse og besvare kundekommentarer kan man forbedre brandeksponeringen. Dermed kommer SoMe til at udgøre et frugtbart vækstlag for off-page SEO. At dele uddrag fra dine seneste indlæg, inklusive links for dit publikum til at læse mere, gør en kæmpe forskel.

Influencer Marketing

En stærk tilstedeværelse på sociale medier giver dig mulighed for samarbejde med influencers. Anbefalinger og produktplaceringer fra folk, der følges af din målgruppe, kan nå rigtig langt.

Disse influencers er personligheder, der har etableret et ry for ekspertise eller social indflydelse i deres felt. Denne tilgang til social proof – altså validering – i stor skala er en særlig smart måde at booste din off-page SEO på, når du forsøger at trænge ind på et nyt marked.

Off-Page Local SEO

Hvad hvis din virksomhed er en lokal virksomhed, der ikke har råd til hjælp fra en større influencer? Så skal du styrke din lokale SEO. Dette bør normalt begynde med at oprette din profil på Google My Business og andre listingtjenester.

Men dette er en engangsaktivitet, og det er ikke slutningen. Når din profil er veloptimeret, skal du fokusere på at erhverve organiske og positive brugeranmeldelser. Du skal muligvis nudge kunderne ved at bede om anmeldelser (uden at afskrække dem).

Konklusion

Off-page SEO er en kritisk komponent i enhver succesfuld SEO-strategi. At øge kvaliteten og mængden af links til dit website kan forbedre din placering i søgemaskinens resultatsider (SERPs) og tiltrække flere besøgende.

Dette kan føre til øget lead generering og salg samt forbedret brandbevidsthed og omdømme. Hvis du vil tage dit website til næste niveau, skal du inkludere off-page SEO i dine planer.

FAQ

Bør jeg prioritere off-page SEO over on-page SEO?

Off-page SEO har kun effekt, hvis dit indhold på hjemmesiden allerede er rigeligt og optimeret. Off-page SEO øger synligheden af dit indhold og opbygger websitets autoritet. Men du har brug for solidt og relevant indhold for at komme dertil. Du bør finde en balance som ikke går ud over nogen af delene – dette er vigtigt for at du kan maksimere dit potentiale for en stærk placering på søgemaskinernes resultatsider. Hvis du negligerer den ene form for SEO til fordel for den anden, kan det være skadeligt for din generelle SEO.

Hvordan kan jeg måle effekten af min off-page SEO?

Dette afhænger af den strategi, du har valgt at anlægge. Du bør dog holde øje med KPI’er så som organisk søgetraffik, antal af backlinks, søgemaskinerangering, engagement på sociale medier samt delinger af dit indhold. Værktøjer så som Google Analytics, Google Search Console, og andre tredjeparts platforme så som Eye10 er meget værdifulde når det handler om at evaluere effekten af disse aktiviteter.

Hvordan undgår jeg risici forbundet med off-page SEO?